Spór który mija się z celem

Grupy Mesjańskie upierają się przy tym że należy wymawiać oryginalne imię Jezusa jak podaje Biblia, są oni bardziej biblijni niż sama Biblia, bo ta już zmieniła imię hebrajskie na greckie, apostoł Paweł żyd, pisząc do zborów greckich używa nazwy Jezus Chrystus a nie Jeszua ha Maszija. Przypomina mi się rozmowa ze Świadkami. Stwierdzili oni że tekst biblijny mówi: „każdy kto wzywa imienia Pańskiego będzie zbawiony” więc trzeba wymawiać imię Boże, liczy się dźwięk a nie osoba, i jak je wymawiasz, a nie kogo ono dotyczy. Co do grup Mesjańskich to panuje moda na używanie hebrajskiego imienia Jezusa, jakby po polsku tenże Jezus nie rozumiał. 
Samo używanie słowa Jeszua, nie znaczy jeszcze Jezusa z Nazaretu bo w czasach Mesjasza to imię nosiło wiele osób. Dz.Ap.13,6 podają że Paweł spotkał czarownika o imieniu Bar-Jezus a nawet w Biblii Tysiąclecia mamy księgę Jezusa syna Syracha 51,7 Moc daje skojarzenie z właściwą osobą, a nie z jej imieniem. Nie z samym dźwiękiem Jeszua, Co więcej hebr. „szem”שם imię oznacza też charakter, czyli że imię jest powiązane z istotą, a nie jak w polskim imię które jest tylko dźwiękiem. Imiona nie były przypadkowe, jak Beniamin syn Jakuba któremu ojciec zmienił imię z Ben-oni Więc dotyczyło konkretnej osoby a nie któregoś tam Jehoszuy. 
Zwolennicy używania hebrajskich nazw, nie używają po hebrajsku Mojżesz, משה czy Abraham אברהם czy Jerozolima /Jeruszalaim/ ale stosują polskie nazwy, i nie są przez to ani bardziej ani mniej biblijni, chociaż w hebrajskim te nazwy brzmią inaczej niż w polskim języku.
„Po przeczytaniu wielu artykułów na ten temat,stwierdziłam,że uważają oni,że jeśli nie dojdą do oryginału,nie będą dokładnie znać tego imienia, pozbawieni być mogą nawet zbawienia. Inaczej mówiąc,chcą używać imienia Pana Jezusa w takiej formie, jaka obowiązywała dwa tysiące lat temu. Myślą,że wypowiadając to imię inaczej niż brzmiało ono w oryginale,zwracają się nie do tego Jezusa co potrzeba,a wypowiadając to imię tak jak zwracano się do Jezusa w czasach kiedy żył na ziemi,zwracają się do właściwego Jezusa. Na tym właśnie polega ich problem”.(1) 
Jak wymawiano imię Jezus nie wiadomo dla jednych jest to Jeszua, a dla innych Jaszua ha Maszijah, Jeszu, Isa, Isus, Jahuszua, Jehoszua, Jozue czy Dzizas.. bez wiary w jego moc i charakter i powiązanie tego z konkretną istotą i jego mocą we wszechświecie jest jedynie połykaniem wielbłąda.
Zwróciłem uwagę na pewne szczegóły że w hebrajskim Hallelujah jest połączeniem dwóch słów w którym jedno to imię Boże, a raczej jego skrót JAH – Jahwe a nie Hallelujeh bo nie mówimy Jehwe, a także w imionach mężów BOŻYCH jak np. Eliasz / Elijahu czy Jeremiasz / Jirmejahu więc czy czasem imię to nie powinno brzmieć JAHOSZUA – Jah(weh) zbawia 
Ewangelia Mateusza 1:21 „Porodzi Syna, któremu nadasz Imię JAH'SZUA ('JAH Zbawia'), ON bowiem zbawi swój lud”
Sami żydzi a mowa tu o apostołach wstawili w grecki tekst Hallelujach bez tłumaczenia na grekę, ale nie wstawili w grecki tekst oryginalnego imienia Jahwe. Zastąpili go słowem „Kyrios” – Pan Więc nie przywiązali takiej wagi do dźwięku co do samego znaczenia. Czytelnik miał zrozumieć o kogo chodzi a nie używać samego brzmienia imienia Boga.

Cytat "We współczesnej hebrajszczyźnie Jezus Chrystus powszechnie jest określany imieniem Jeszu (ישו). Skąd się wzięła ta skrócona forma imienia Jeszua (ישוע)? W antychrześcijańskiej polemice starożytnej zwyczajem stało się nieużywanie prawidłowego imienia Jezusa (Jeszua), ale rozmyślne posługiwanie się zniekształconym Jeszu – ktoś bowiem spostrzegł, że trzy hebrajskie litery skrótu Jeszu ישוto zarazem akronim tworzący z pierwszych liter zdanie ימח שמו וזכרו Jimach szemo wezichro! „Niech będzie wymazane jego imię i pamięć o nim”. Słowa te są parafrazą wersetu psalmu (Ps 109,13) i zostały odniesione do Jezusa m.in. w opowiadaniu Toledot Jeszu (Dzieje Jezusa), bluźnierczym wobec postaci Jezusa 

Choć dziś większość Izraelczyków mówi Jeszu w przekonaniu, że to poprawne imię tego człowieka, i nie czyni tego z zamiarem urażenia chrześcijan, to jednak warto zwrócić uwagę na oryginalną, biblijną formę imienia Jezusa Jeszua. Jeden z przewodników po Izraelu opowiadał, że widział w Hajfie protest chrześcijan izraelskich, którzy na wielkim transparencie zaznaczyli ostatnią literę imienia Jezusa – ajin ע – aby przypomnieć, jak powinno się wymawiać święte dla chrześcijan imię".cytat ze strony Opoka


Rozmowa

  • Myślę że rozumiemy podobnie, bo piszesz teraz rozsądnie,wchodzisz w osobę poprzez skierowanie swoich myśli i wiary na nią niezależnie jakie literki użyjesz. Moje pytanie do ciebie. Jeżeli uważasz że dźwięk Jeszu jest niezamienialny na inne języki to wymawiając Jeszu może to uznajesz Jeszu syna Syracha za Mesjasza /księga Syracha w ostatnim rozdziale pisze że księgę tą napisał nie Syrach tylko Jeszu /Jezus/ syn Syracha/ może wymawiając Jeszu Hamaszija uznajesz mesjaszem syna Syracha. Przecież tak samo brzmi. W czasach Jezusa może więcej niż 100 miało imie Jeszu. A jak Antychryst będzie miał na imię Jeszu Hamaszija (a prawdopodobieństwo tego jest duże) to Jeszu też będzie miało dla ciebie znaczenie?
  • Mirek
     Dzisiaj Jeszu ma też wiele osób na imię np. w Syrii. Wiem też o czym piszesz same literki nie zbawią bo Syn Boży powiedział że wiele osób przyjdzie w "MOIM IMIENIU" a powie im że was nie znam idziecie precz czyniciele bezprawia. Ważna jest konkretna osoba pod tym imieniem i jeszcze ważniejsze by Syn Boży JESZU z Nazaretu był w nas, by był w całym naszym życiu osobistym Pasterzem, Panem, Nauczycielem byśmy spelniali wolę Boga Ojca słuchając Jego Syna we wszystkim.                 





Amen - zrozumiałeś że nie jak to wymawiamy i nie nazwa ma znaczenie, bez powiązania z osobą Syna Bożego samo imię takie samo prowadzi do zwiedzenia Jak ktoś powie Dzizas to kogo ma na myśli wiarą do kogo sięga, wielu mówi w trwodze O Jezuu ale to tylko powiedzenie bez wiary w Syna Bożego. Liczy się osoba na nie dźwięk, mówiłeś że nie ważne są literki, a literki mają dla ciebie znaczenie jak powiesz Dzizas i wiarą sięgniesz poza zasłonę do nieba to sięgasz do własciwej osoby, co ci z tego że powiesz Jeszu jak dotyczy to antychrysta.  tekst z Dz.Ap.4,12 nie mówi o dżwięku jaki mamy wymawiać bo imię hebr. "szem" oznacza charakter, osobowość Ważne do kogo się zwracasz a nie jak to wymówisz. Jak ci powiedzą po Arabsku Mirek to ty się obrazisz bo mają używać polskiej nazwy tak to rozumiesz? nie wolno twojego Mirek wymawiać inaczej niż po polsku, czy ci ludzi zwracają się do ciebie czy do twojego imienia? co jest ważniejsze jak się wymawia twoje imię czy ty. Zwracasz się do osoby Jezusa a nie do imienia.

Podam ci biblijny przykład. Kiedy Izeal zrobił sobie cielca, nie nazwali go imieniem innego boga, powiedzieli "to jest Jahwe który cię wyprowadził z Egiptu" pod tym samym imieniem z tymi samymi zasługami stworzyli sobie nowego boga, czy samo prawidłowe wymawianie JHWH uratowało ich, obecnie Izraelicie nie wymawiają tego imienia zastępują je słowem Adonaj czy to znaczy że zwracają się do innego boga? nie! używając słowa Pan nie zmieniają Boga i nie robią przestępstwa, na tym przykładzie inne wymówienie słowa Isus - Jeszu czy Dzizas nie jest przestępstwem

Mirek
Mam grekę koine tą z tamtego okresu i są trzy odmiany imienia Iesu/Iesus/Iesun. Sprawdziłem w całym NT greckiego koine. Nie było w tym języku litery "sz" jak w j. hebrajskim. Czytano "s" jak "sz" czyli imię Chrystusa bez odmiany jest Iesu czta się Ieshu, Jeszu, Yeszu.

Właśnie w tekście Mateusza "I nazwiesz go imieniem Jezus" użyto Iesun a nie Jeszua. Różnica duża w wymowie ale zgodna z poglądami apostołów.  i nie ma dowodu na to że heb. sz grecy czytali jak "sz" skoro nie było takiej litery w grece, w łacinie też niema sz i wmawianie że w Rzymie w zborze czytano sz zamiast "s" jest fantazją to twoje albo kogoś domysły. Do dzisiaj używamy w Polsce łacińskiej nazwy Jezus bez sz bo nie wymawiano "sz"


Nowe Strony z Facebooka


 
https://www-studium.blogspot.com/p/blog-page_5.html Jak święcić szabat na biegunie Północnym?

Drugie przykazanie – rozmowa z księdzem

Adwentyści a charyzmaty

Małżeństwa Mieszane
E. White – Jak Święcić Szabat?
Chrześcijanie a wojna
Czy Bóg kocha Adwentystów?
Adwokat diabła
Opowiadanie Sen
Czy wolno sądzić innych?
E.White - Herbata
Chrzest biblijny i niebiblijy
Lekarze o Ellen White
E.White - Wojna Secesyjna
Grecki sposób myślenia
Eschatologia strachu
Ellen White – Wizja Księżyców
Prorocze wizje Adwentystów
Między praktyką a teorią
Imperium Osmańskie
Samule Snow
Chronologia Adentystów
Praktyczna Strona Życia
Masoneria a Adwentyzm
Czy Allach to Jahwe
Izrael dzisiaj
Kim byłem, Kim jestem, Kim będę
Poraniony w kościele
Szokujące odkrycia o Ellen White
Czy jesteś w sekcie?
Wykluczenie Strzyżewskich
Wyjdź ludu z Babilonu
Wczytuję